This is a cache of https://service.jena.de/en/vehicle%20registration%20document-zb-ii-replace. It is a snapshot of the page at 2024-11-16T19:01:54.024+0000.
Replace vehicle registration document / ZB II | Jena Service Dummy link to fix Firefox-Bug: First child with tabindex is ignored

Replace vehicle registration document / ZB II

Bei Verlust dieses Dokumentes müssen Sie grundsätzlich eine Versicherung an Eides statt abgeben (§ 5 StVG). Diese Erklärung kann nur persönlich gegenüber dem Aufnehmenden abgegeben werden (§ 27 ThürVwVfG).

Die Abgabe der Versicherung an Eides statt ist gebührenpflichtig.

Affidavit

Please note that the registration authority may only take an affidavit from the person who is responsible for the loss or who last had the document in his possession and who can provide information on the loss (e.g. the injured party in the event of theft)!

If the person responsible for the loss differs from the owner of the vehicle, a power of attorney is also required to make the declaration in lieu of an oath.

Bidding procedure

Before the registration authority can issue and deliver a new registration certificate part II, the lost letter (ZB II) must first be offered for sale.

The loss is reported to the Federal Motor Transport Authority in Flensburg, where the document is declared invalid and then published in the electronic traffic journal.

In this way, anyone who may be in possession of the letter (e.g. banks, leasing companies, dealers, etc.) can object to the handover of the replacement document within 14 days or present the document to the registration authority.

The replacement registration certificate Part II can only be issued after the bidding process has been completed. For this purpose, it is necessary to appear and apply again at the registration authority.

  • Vehicle registration document or registration certificate Part I
  • Certificates of the still valid general inspection
  • Declaration in lieu of an oath (to be submitted directly to the registration authority or to a notary)
  • General documents on the vehicle owner (see downloads)

Dokumentenausgabe - ohne Termin

Bereits beantragte und nun abholbereite Dokumente (Reisepass, Personalausweis und eID-Karte sowie Dokumente der Fahrerlaubnisbehörde) können Sie während der Öffnungszeiten am Empfang ohne Termin abholen.

Andere Anliegen mit Terminvereinbarung

Für persönliche Vorsprache wegen anderen Anliegen muss ein Termin gebucht werden. Das geht online oder telefonisch.

Öffnungszeiten

Tag
Zeiten
Montag 08:30 – 13:00 Uhr
Dienstag 08:30 – 18:00 Uhr
Mittwoch 09:00 – 13:00 Uhr
Donnerstag 08:30 – 16:00 Uhr
Freitag 08:30 – 13:00 Uhr

 

Samstage im Monat Tage Zeiten
September 14.09. und 28.09.2024 09:00 - 13:00 Uhr
Oktober 12.10. und 26.10.2024 09:00 - 13:00 Uhr
November 09.11. und 16.11.2024 09:00 - 13:00 Uhr
Dezember 07.12. und 21.12.2024 09:00 - 13:00 Uhr

Hinweis

Im Zeitraum 23.12.2024 bis 01.01.2025 ist der Bürgerservice geschlossen.

Services Fee
Replacement issue 15,10 €
Taking of the affirmation in lieu of an oath 30,70 €
Calling up vehicle registration certificate / registration certificate II 13,80 €

The registration authority uses special adhesive seals with special security features for the vehicle documents. This increases the total fees by € 0.30 per adhesive seal used.

Name Funktion/Bereich Kontakt
Mitarbeiter/-innen

Citizen service team

E-Mail: buergerservice@jena.de

Telefon: 0049 3641 49-3800

Fax: 03641 49-3827

Citizens Service Team

Engelplatz 1
07743 Jena
Germany