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Change the registration of an apartment

Wenn Sie innerhalb von Jena umziehen, müssen Sie sich binnen zwei Wochen nach dem Umzug ummelden. Auch Änderungen im Wohnstatus müssen Sie mitteilen. Dies bedeutet, dass Sie melden müssen, wenn Ihre Hauptwohnung zur Nebenwohnung wird bzw. umgekehrt.

Ein Ummeldeformular drucken wir für Sie bei Ihrem Besuch im Bürgerservice aus, so dass Sie nur unterschreiben müssen.

Seit 01.11.2015 ist eine Wohnungsgeberbestätigung vorzulegen.

An early re-registration is not possible, as identification and vehicle documents cannot be changed in advance. The Citizens' Service also has the function of the vehicle registration office. Therefore, please also bring your registration certificate part I (or vehicle title and registration certificate) as well as the certificate of the still valid general inspection (original) with you to the change of address.

Resident parking permits will only be issued after you have moved in.

Antragstellung

Per E-Mail

Die Ummeldung einer Nebenwohnung innerhalb Jenas können Sie per E-Mail an bs-antrag@jena.de beantragen. Die Meldebestätigung wird Ihnen zugesandt.

Folgende eingescannte Unterlagen sind als Anhang der E-Mail beizufügen
  • Formular zur An- oder Ummeldung bei der Meldebehörde (siehe Links)
  • Vorder- und Rückseite des Personalausweises oder Reisepass mit zusätzlicher Meldebescheinigung zum Nachweis Ihrer außerhalb Jenas befindlichen Hauptwohnung
  • Wohnungsgeberbescheinigung/Vermieterbescheinigung (siehe Links)
Persönliche Vorsprache

Mit terminvereinbarung können Sie die Ummeldung einer Hauptwohnung, Nebenwohnung und alleinige Wohnung innerhalb Jenas persönlich im Bürgerservice beantragen.

  • Identity card
  • Confirmation of housing provider
    • As of 01.11.2015, a new Federal Registration Act (BMG) came into force. It states that the occupant of a dwelling must present a housing provider confirmation. The tenancy agreement alone is not sufficient. Landlords are required by law to confirm in writing that the tenant has moved in. The housing provider confirmation must be presented to the registration office when registering.
    • Housing provider: A housing provider is someone who actually lets another person use a dwelling, regardless of whether this is based on an effective legal relationship. The housing provider is usually the owner who rents out the dwelling. However, a person or body appointed by the owner to let the dwelling may also be the landlord. For example, housing associations can be owners and issue the housing provider confirmation through employees authorised to represent them. Property managers can also act as agents for the owner.
    • Landlord in the case of a subtenancy: For persons living as subtenants, the main tenant can be the landlord. The main tenant may also be the housing provider if part of a dwelling is given to a third party for actual use without consideration or merely for reimbursement of expenses. It should be noted that some apartment owners/landlords allow subletting only by agreement. In these cases, the owner issues the housing provider confirmation. Please contact your landlord/landlady for more information.
    • Owner as housing provider: In the case of owner occupancy of an apartment, the confirmation is issued as a self-declaration by the person required to register. As proof of ownership, the extract from the land register or a notarial deed confirming the acquisition of ownership must be submitted.
  • Birth certificate in case of invalid personal document
  • Minor children: For the re-registration of minor children, single or unmarried parents must submit proof of custody and, in the case of mutual custody, a declaration of consent from the second custodian (including a copy of the identity card or passport for signature comparison).
  • if applicable, power of attorney for the re-registration of the spouse and children of full age
  • If applicable, registration certificate part I (or vehicle title and registration certificate) as well as the certificate of the still valid main inspection (original) for the change of address in the vehicle documents.

Dokumentenausgabe - ohne termin

Bereits beantragte und nun abholbereite Dokumente (Reisepass, Personalausweis und eID-Karte sowie Dokumente der Fahrerlaubnisbehörde) können Sie während der Öffnungszeiten am Empfang ohne termin abholen.

Andere Anliegen mit terminvereinbarung

Für persönliche Vorsprache wegen anderen Anliegen muss ein termin gebucht werden. Das geht online oder telefonisch.

Öffnungszeiten

Tag
Zeiten
Montag 08:30 – 13:00 Uhr
Dienstag 08:30 – 18:00 Uhr
Mittwoch 09:00 – 13:00 Uhr
Donnerstag 08:30 – 16:00 Uhr
Freitag 08:30 – 13:00 Uhr

 

Samstage im Monat Tage Zeiten
September 14.09. und 28.09.2024 09:00 - 13:00 Uhr
Oktober 12.10. und 26.10.2024 09:00 - 13:00 Uhr
November 09.11. und 16.11.2024 09:00 - 13:00 Uhr
Dezember 07.12. und 21.12.2024 09:00 - 13:00 Uhr

Hinweis

Im Zeitraum 23.12.2024 bis 01.01.2025 ist der Bürgerservice geschlossen.

  • Federal Registration Act (BMG)
Name Funktion/Bereich Kontakt
Mitarbeiter/-innen

Citizen service team

E-Mail: buergerservice@jena.de

Telefon: 0049 3641 49-3800

Fax: 03641 49-3827